سرپوش هنری - ناصر چشم آذر در گفتگو با دیباچه،
عنوان کرد: کار جدیدی که انجام داده ام، موسیقی متن یکی از فیلم های
سینمایی صادق پروین آشتیانی است وی در خصوص همسویی موسیقی متن فیلم
های سینمایی که جذابیتی را برای بینندگان ایجاد می کند، افزود: آهنگساز با
ظرافت و دقتی که دارد همسو با کاراکترها پیش می رود و با فیلم در یک جریان
قرار می گیرد، به همین دلیل می توان با موسیقی متن، مخاطب را به دنبال
داستان کشاند. ناصر چشم آذرگفت: تا به حال با خوانندگانی چون مانی رهنما و دوستان دیگر همکاری کرده ام که از همکاریمان کمال رضایت را داشته ام. وی در خصوص آثاری با حال و هوای عید گفت: تا به امروز بالغ بر ۳۰ کار با مضمون عید داشته ام که اغلب در قالب تیتراژ برنامه بوده اند. چشمآذر در پاسخ به اینکه جذابیت های سال نو را در چه می بیند، گفت: جذابیت
هایی که سال نو برایم دارد این است که یک هیجان و حس نو شدن در زندگی مردم
سرزمینم جریان پیدا می کند، طبیعت جان دوباره می گیرد. سر سبزی فصل بهار
یاد آور خاطرات زیبایی است. این آهنگساز درباره فضای متفاوت
فصل ها و تاثیر آن بر موسیقی عنوان کرد: هر فصلی زیبایی خاص خودش را دارد ومی توان از آن ایده های متفاوتی گرفت . چشم آذر در پایان درخصوص تاثیر تکنولوژی بر موسیقی عنوان کرد: تکنولوژی به زندگی ها در موقعیتهای مختلف کمک کرده است و چه بسا همگامی این امر با موسیقی نیز اتفاقا
قابل تاملی را رقم زده است. گفتنی است آخرین کنسرت سال ۹۵ ناصر چشم آذر ۲۵ و۲۶ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
بهگزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، گفته میشود ویل اسمیت قرار است برای
اقتباس گای ریچی از داستان کلاسیک کمپانی دیزنی یعنی «علاءالدین» که خودش
در آن نقش غول چراغ جادو را بازی میکند، موسیقی جدیدی ضبط کند. درعین حال گفته شده این بازیگر و موزیسین ۴۹ ساله قراردادهایی جداگانه برای
نقشآفرینی در فیلم و ساخت موسیقی میبندد که قراردادی رکوردشکن خواهد شد. آلنمنکن برنده جایزه اسکار، موسیقی فیلم اصلی سال ۱۹۹۲ را ساخته بود که در آنرابین ویلیامز حضوری ماندگار در نقش غول چراغ جادو داشت و آن را معروف
کرد. ایناخبار توسط جاش ال. دیکی، خبرنگار حوزه سرگرمی آمریکایی و در توییتر وی
مطرح شده است. دیکی تا به حال برای نشریههای موثقی از جمله ورایتی و د رپ
کار کرده و سابقه انتشار اخبار درجه یک اینچنینی را دارد. ویمجموعهای از چند توییت منتشر کرد و در نخستین توییت خود این سوال را مطرحکرد که چه کسی بیشترین پول مستقیم را برای یک فیلم سینمایی دریافت کرده و
راهنمایی کرد که نمیتوان چنین چیزی را جستجو کرد چون هنوز فیلم اکران نشدهاست. دیکیدر ادامه گفت این فرد نقش اصلی نیست اما نقش دوم فیلم را بر عهده دارد. اوهمچنین موسیقی فیلم را مینویسد و برای هر بخش موسیقی پولی جداگانه دریافتمیکند که باعث شده مقدار دریافتیاش تاریخساز شود. اودر توییتی دیگر نوشت: این «بزرگترین دریافتی مستقیم و قبل از اکران فیلم
در تاریخ» است که به این خاطر پیش از اکران پرداخت شده که فرد مورد نظر
حاضر به دریافت یکی از «معاملههای بستهای» معمول هالیوودی نشده است. دیکی در توییت آخرش نوشت: پاسخ ویل اسمیت در فیلم «علاءالدین» است. البتهاسمیت با مذاکره برای بستن قراردادهای غولآسا آشنایی دارد و تا به حال بهصورت مستقیم و پیش از ساخت فیلم بالای ۲۰ میلیون دلار برای «جوخه خودکشی»،«مردان سیاهپوش ۲» و «بعد از زمین» دریافت کرده است. همچنین گفته میشود
درآمد وی به خاطر قرارداد اولیه و سودهای فروش «مردان سیاهپوش ۳» بالای
۱۰۰ میلیون دلار بود. آخرینباری که ویل اسمیت در ساختن موسیقی متن یک فیلم دست داشت به سال ۲۰۰۲ و
«سیاهپوشان میآیند» برای فیلم «مردان سیاهپوش ۲» بازمیگردد.
موسیقی ما - هانس زیمر جایزهی دستاوردهای موسیقی فیلم«مکس اشتاینر» را در جشن سالیانهی «هالیوود در وین» در ۱۹ اکتبر سال جاریدریافت خواهد کرد. این مراسم که در بیش از ۳۵ کشور پخش خواهد شد شامل
اجراهایی از آهنگهای خاطرهانگیز این برندهی جایزهآکادمی با تنظیمهای
ارکسترال جدید خواهد بود.
امسال دهمین سال مراسم جایزهی مکس
اشتاینر است که هر ساله در شهر وین و بهپاس دستاوردهای شگرف در موسیقی
فیلم برگزار میشود. از دیگر شرکتکنندگان این مراسم میتوان به لالو
شیفرین، جان بری،رندی نیومن، الکساندر دسپلات،جیمز نیوتن هاورارد و دنی
الفمن اشاره کرد. زیمر تا بهحال آهنگسازی بیش از ۱۵۰ پروژه را- از جمله
شب تاریک، شیرشاه، گلادیاتور، خط قرمز باریک، مرد بارانی، تلقین و تلما ولوییز- بر عهده داشته است.
تابستان سال گذشته، زیمر تور کنسرتهایخود را در سراسر اروپا و امریکا به رویصحنه برد که با استقبال بسیار
زیادی مواجه شد. این مراسم بخش اصلی برنامهی «هالیوود در وین» است که
ساندرا تومک آن را در سال ۲۰۰۷ بنیان نهاد.
به گفتهی تومک: «هانس
زیمر مدتهاست که ارتباط نزدیکی با وین دارد» زیرا پروژههای اخیر او –
«تاج پادشاهی»، «سیارهی آبی ۲» و «دوزخ» همه در استیج سینکرونِ وین ضبط
شدهاند. تومک میافزاید: «برای شهری که تا این اندازه در تاریخ موسیقی
غنی است، بسیار شایسته است که این جایزه را که به یاد مکس اشتاینر بزرگ
نامگذاری شده است به این آهنگساز فوقالعاده با استعدادهای چندگانه
اهداکند»
زیمر تا بهحال یازده بار نامزد جایزهی اسکار شده است.
در سال ۱۹۹۴، او جایزهی آکادمی را در بخش بهترین موسیقی متن فیلم برای
شاهشیر از آن خود کرد. او همچنین تا به حال سه بار برندهی جایزهی گرمی ودو بار برندهی جایزهی گولدن گلوب بوده است.
اگر"شکل آب" را دیده باشید، بعید است از اینکه موسیقیاش توانست اسکار بهترینموسیقی را بگیرد تعجب کرده باشید اما اگر جزو آن دستهای بوده باشید که
فقط "دانکرک" را دیدهاند و ارادت ویژه به "هانس زیمر" بزرگ دارند باشید
احتمالا انتظار تماشای ایشان را با مجسمۀ طلاییاش در دست میکشیدید، شاید
هم تصور میکردید که جان ویلیامز برای ششمین بار و بعد از هزاربار نامزدی
برای "جنگ ستارگان" این جایزه را به خانه ببرد اما دیشب، شبِ فرانسویها
بود و الکساندر دسپلا که سه سال پیش هم برای "هتل بزرگ بوداپست" این جایزه
را از آن خود کرده بود توانست بار دیگر این مجسمۀ طلایی را در دستانش لمس
کند.
نامزدهای دریافت بهترین موسیقی فیلم اینها بودند: "شکل آب" به آهنگسازی
الکساندر دسپلا، "دانکرک" به آهنگسازی هانس زیمر، "جنگ ستارگان" به
آهنگسازی جان ویلیامز، "رشته خیال" به آهنگسازی جانی گرینوود و "سه بیلبوردخارج از ابینگ میزوری" به آهنگسازی کارتر بورول که در نهایت دسپلا اسکار
را برای دومین بار بعد از نه بار نامزدی به خانه برد. این نوشته نگاهی داردبه سه موسیقی پررنگتر از آهنگسازانی پرآوازهتر در میان نامزدهای اسکار
2018.
گول قیافۀ عجیب و غریب موجود دوزیستِ "شکل آب" را نخورید؛ "شکل آب" داستانیدارد رمانتیک که موسیقی از همان جنس را هم طلب میکرده است و دارد.
الکساندر دسپلا آهنگساز فرانسوی آنچه را که از یک آهنگساز فرانسوی انتظار
میرود برای "شکل آب" ساخته است، یک موسیقیِ گرم، پراحساس، پر از والس، که
در کنارشان قطعات فرانسوی باکلام هم و حتما یک "مونامور" ویژه را میتوان
شنید. ارکستر سمفونیک لندن به رهبری "دومینیک لامینیر" اجرای آن را به عهدهداشته که اوج هنرش را باید در اجرای قطعۀ "تم الیسا" که اصلیترین موتیف
"شکل آب" است جستجو کرد. همچنین از آنجا که بخشهایی از داستان فیلم به
فضای تعقیب و گریز اختصاص دارد، موسیقی از این دست را هم میتوان در آن
شنید. با این وجود آنچنان که در ابتدا گفتم، صدای موسیقی "شکل آب" صدایی
است هموطن آهنگسازش؛ کاملا فرانسوی؛ همان موسیقی که میتوان کنار سن راه
رفت و شنیدنش؛ موسیقیای که پیچیدگیهای زیادی ندارد، هارمونیکا، فلوت،
آکاردئون در آن جریان اصلی را به دست دارد و از همان جنسی است که سالها قبل"یان تیرسن"ِ عزیز برای "ماجراهای شگفتانگیز آملی پولن" موسیقی نوشت و
هنوز که هنوز است میتوان این موسیقی را در مدیومهای مختلف شنید و از آن
لذت برد.
اسکاریها همیشه ثابت کردهاند که علاقه دارند آهنگسازی جایزه عمواسکار را
به خانه ببرد که بتوان به موسیقیهایش فارغ از تصویر هم دل سپرد. اسکاریهاطی قریب به اتفاق دورههای گذشته نشان دادهاند که موسیقی ورای تصویر
همیشه برای آنها اهمیت دارد و دلشان نمیخواهد مخاطبی که به اعتبار جایزه
اسکار بها میدهد، زمانی که به تنهایی به ساندترک آن گوش میسپارد دست خالیبرود.
الیسا شخصیت اصلی فیلم دختری است که به دلیل حادثه ای که در کودکی برایش
اتفاق افتاده توانایی تکلمش را از دست داده اما او هم نقطه اشتراکش با دوستعجیب و غریبش توانایی برقراری ارتباط بدون استفاده از کلمات است. آهنگساز
هم در کمال ذکاوت از المان "سوت" برای این صمیمیت به وجود آمده و در عین
حال غربت و بیکلامی الیسا و دوستش بهره برده است.
از جمله به یادماندنیترین لحظات استفاده از موسیقی صحنه تاثیرگذاری است
که الیسا برای دوست عجیب و غریبش صفحه موسیقی پخش میکند و او در آب در
حال رقصیدن است. صحنهای که تصویرش را میتوان روی پوستر رسمی فیلم هم
مشاهده کرد و والس را در آن شنید. "شکل آب" موسیقی است با 26 ترک! که حدود
یک ساعت و ربع است. در واقع میتوان گفت که کمتر صحنهای بدون موسیقی است.
ویلیامز قطعا یکی از پرقدرتترین نمادهای موسیقی هالیوود است. او نزدیک به
40 نامزدی بهترین موسیقی فیلم برای اسکار را دارد و این یعنی اینکه تقریبا
هر سال حداقل یکی از موسیقی فیلمهایی که نوشته نامزد دریافت اسکار بهترین
موسیقی فیلم شدهاند. او که ساخت موسیقی تمامی قسمتهای قبلی جنگ ستارگان
را هم به عهده داشته که تم اصلی آن از مهمترین تمهای موسیقی فیلم دنیا
محسوب میشود، امسال نتوانست آنچنان که باید و شاید موسیقیِ درخوری برای
آخرین ساخته جورج لوکاس بنویسد.
موسیقی " جنگ ستارگان؛ آخرین جدای" موسیقی است همچون تمامی آثار ویلیامز
ارکسترال اما بر خلاف آثار درخشان او حتی برای قسمتهای دیگر همین فیلم،
موسیقیای بسیار پر سر و صدا که در آن از ملودی قوی و بیادماندنی هم خبری
نیست. این اتفاق را البته که باید در میان آثار ویلیامز استثناء فرض کرد
چرا که او پیوسته ارج و قرب ویژهای را به موسیقی میدهد اما خب! ظاهرا
همان اسکار 1977 برای اولین قسمت این سه گانه برای دریافت جایزه بهترین
موسیقی از نظر آکادمی کافی بوده است.
هانس زیمر همچون همیشه موسیقی نوشته که نمیتوان آن را نشنیده گرفت. او به
راحتی یارای مقابله به تصویر را دارد و میتواند یک تنه حواس تماشاگرش را
پرتِ موسیقیاش بکند، موسیقی در "دانکرک" همچون ماری زیر پوست تصاویر
میخزد و جلو میآید. اما موسیقی دانکرک یک تفاوت اساسی با موسیقیهای
قبلیاش دارد. زیمر با وجود اینکه موسیقیای نوشته ارکسترال اما در ترکیب
با صداسازی و ساندافکت های مختلف و صداهای جنگ که لحظهای فیلم و
شخصیتهایش را رها نمیکنند، چندان نمیشود صدای موسیقی را به معنای راستینآن شنید. در اغلب لحظات موسیقی در کنار موسیقی متفاوتی که زیمر نوشته
افکتهای صوتی وجود دارد. باند صوتی دانکرک البته که از غنیترینها در
میان آثار سینمایی 2017 است و در عین حال شفافیتی مثال زدنی دارد. زیمر در
دانکرک، علاوه بر ارکستر به مثابه ابزار همیشگی آهنگسازی، از انبوهی
"چیزها" و وسایل دیگر برای ساخت موسیقی استفاده کرده است. در موسیقی زیمر
میشود بارها صدای ضربان قلب، صدای عقربههای ساعت، صدای نزدیک شدن بال
هواپیماها، صدای خشاب کردن اسلحه، صدای پیچیدن باد در بادبان قایقها و
کشتیها را شنید. به اینها اضافه کنید حضور پررنگ صداهای الکترونیک و
سازهای الکتریک را که بخش اصلی ملودی را مینوازند. با این حال میتوان به
اسکاریها که همیشه علاقه وافری به "تم" داشتن برای ساندترکِ برگزیدۀ سال
دارند، حق داد که چرا موسیقی "دانکرک" را به عنوان موسیقی برگزیده انتخاب
نکردهاند؛ این هانس زیمر آن هانس زیمرِ "شیرشاه" و "گلادیاتور" نبود، شایدبیشترین شباهت را بتوان با کار قبلیاش برای کریستوفر نولان یعنی "شوالیه
سیاه برمیخیزد" پیدا کرد تا مثلا حتی "اینسپشن" (تلقین).